Słowo najczęściej tłumaczone jako „dojrzałość” to w Biblii teleios „osiągnięcie końca, celu, kompletność, doskonałość … pełny rozwój w sensie moralnym” (BAG, Grecki Leksykon). Dojrzałość to obszar, na którym ktoś wyłania się w ramach swojego duchowego wzrostu.
Znaczy to, że naśladowca Pana Jezusa nakierowuje się na stanie się duchowo dojrzałym człowiekiem. Jest to cel naszej chrześcijańskiej służby.
A oto robocza definicja:
Dojrzałość jest to proces wszechstronnego, nastawionego na koniec, cel, kompletność, doskonałość rozwoju, który osiąga się przez ciągły wzrost.
Zróbmy przegląd fragmentów, które określają dojrzałość jako punkt lub cel życia chrześcijańskiego.
W 1 Kor 2:6 czytamy:
Głosimy wprawdzie mądrość, lecz wśród dojrzałych duchowo. Nie jest to jednak mądrość zgodna z pojęciami tego świata lub jego władców, którzy przemijają.
Istnieje więc kategoria dojrzałych, a dojrzałość widoczna jest w posiadaniu mądrości nie branej z tego świata.
W 1 Kor 14:20 Paweł pisze:
Bracia, nie bądźcie dziećmi w swoim myśleniu, lecz bądźcie jak niemowlęta, gdy chodzi o rzeczy złe. W myślach waszych bądźcie dojrzali.
Podczas gdy wierzący ma być niewinny, jeżeli chodzi o rzeczy złe, to dana osoba musi być dojrzała w myśleniu, które prowadzi do zrozumienia. Zauważmy, że istnieje kategoria dojrzałego myślenia, które mogą osiągnąć Koryntianie, na co Paweł ma nadzieję.
W Ef 4:13 czytamy:
tak iżbyśmy wszyscy stanowili jedno w wierze i byli pełni poznania Syna Bożego; abyśmy też doszli do prawdziwej dojrzałości [duchowej], do rozmiarów owej doskonałości, jaką jest Pełnia Chrystusa.
Paweł w urywku tym zaleca, by celem służby w ciele Chrystusa była jedność, poznanie, podobieństwo do Chrystusa i dojrzali mężczyźni. Występuje tu słowo andros, co znaczy mężczyźni (BAG, Grecki Leksykon).
Nacisk położony jest tutaj na dojrzałość mężczyzn – jest to główny cel służby w ciele Chrystusa. Dojrzali duchowo mężczyźni, mężowie, ojcowie i przywódcy to szlak wzrostu, co jest celem chrześcijańskiej służby.
W Flp 3:15 Paweł notuje spostrzeżenie:
My, dojrzali chrześcijanie, tak mamy myśleć. A jeśli jeszcze tak nie myślicie, to Bóg doprowadzi was do tego.
Jaką powinniśmy mieć postawę? Jedną z nich Paweł wyraził w poprzednich wersetach – mówi o ciągłym dążeniu w kierunku podobieństwa do Chrystusa (w. 12-14).
Znakiem duchowej dojrzałości jest pragnienie dalszego upodabniania się do Chrystusa w swojej drodze wiary. Dojrzali wierzący dzielą tę ambicję apostoła by rosnąć w podobieństwie do Chrystusa. Dojrzałość więc jest stałym dążeniem i osiąganiem tego podobieństwa.
W Kol 1:28 czytamy:
Którego my głosimy, ostrzegając każdego człowieka oraz w całej mądrości ucząc każdego człowieka, abyśmy oddali każdego człowieka dojrzałym w Chrystusie Jezusie.
Słowo antropos użyte na określenie człowiek, ludzie, ludzkość trzy razy w tym wersecie podkreśla cel apostoła Pawła - że każdy, komu służy miał potencjał do dojrzałości.
Patrząc na całokształt jego służby, jego główne dążenie we wszystkim to głoszenie, napominanie z całą mądrością i uczenie, tak, aby wszyscy wierzący stali się duchowo dojrzali. Innymi słowy, jego służba zaprojektowana była tak, aby mieć wpływ na duchowy wzrost w taki sposób, by szlak tego wzrostu prowadził do duchowej dojrzałości jako przygotowania istotnego w stawieniu ich przed Chrystusem.
W Kol 4:12 Paweł stwierdza, że
Epafras nieustannie wstawia się za wami w modlitwach, abyście okazali się dojrzali i doskonali w pełnieniu woli Bożej.
Wydaje się, że ścisły związek ucznia Epafrasa z Pawłem nauczyły go potrzeby dążenia do dojrzałości. Modli się konkretnie o to dla Kolosan. Nie tylko to – jego modlitwy są nieustanną pracą, aby stali się dojrzali, doskonali.
Znów, to duchowa dojrzałość jest końcem gry dla ludzi wierzących w Jezusa Chrystusa.
W Hbr 5:14 czytamy:
Dojrzali zaś przyjmują pokarm stały, gdyż przez praktykę mają zmysły wyćwiczone do rozróżniania między tym co dobre i złe.
Osoby, które kwalifikują się jako dojrzałe, potrafią osobiście rozróżniać. Posiadają zdolność precyzyjnego podejmowania decyzji o charakterze moralnym.
Hbr 6:1 mówi:
Zostawmy jednak podstawy nauki o Chrystusie i przejdźmy do spraw dojrzałości.
Chodzi tutaj o wzniesienie się ponad elementarną wiedzę i doświadczenie przez budowanie z większą dozą wiedzy oraz umiejętne jej używanie w życiu osobistym i duchowym. Wersety te zalecają wierzącym, by okazali się jako dojrzali duchowo w swoim duchowym rozwoju.
Po pierwsze, taka służba ma wieczną perspektywę:
Wszystko co w swojej naturze jest wieczne, przygotowuje uczniów na niebo, gdy jeszcze żyją tutaj na świecie.
Po drugie, służba mająca na celu duchową dojrzałość, posuwa się w kierunku ciągłego wzrostu.
Jako że dojrzałość jest produktem wzrostu, NOWOŚĆ jest głównym składnikiem tego procesu.
Bóg w Biblii wykorzystuje zjawisko nowości jako narzędzie wzrostu i rozwoju swoich ludzi, swoich sług, swoich przywódców. Bóg regularnie powołuje swoich do zaryzykowania czegoś nowego, takich nowości jak:
Były to rzeczy nowe, których nikt wcześniej nie robił. Większość z nas może nigdy czegoś takiego nie zrobi. Jednak dzisiaj wzrastamy i stajemy się dojrzali, z powodu nowych rzeczy, jakich uczymy się z Bożego Słowa i które tworzy nowe rozumienie albo nową świadomość stosowania Bożych Słów w naszym życiu. Będzie to prawdą o każdym, kto kwalifikuje się jako duchowo dojrzały.
Po trzecie, istnieje kategoria osób dojrzałych duchowo.
Jest to sfera, w której powinniśmy się poruszać. Jest to dziedzina, której pragniemy dla naszych uczniów, aby do niej dążyli. Wejście w to wymaga czasu. Osiągnięcie tego jest możliwe, inaczej kategoria ta nie istniałaby w Piśmie.
Droga do sfery dojrzałości prowadzi przez pełny wszechstronny rozwój w upodabnianiu się do Jezusa Chrystusa, co osiąga się przez ciągły wzrost.
Pozostanie w tej podróży oraz wejście w tę sferę to wyzwanie uczniostwa, zarówno dla ucznia jak i uczącego.
Kiedy twoje życie dosięga biblijnych wymogów związanych z dojrzałością.
Biblia rozumie dojrzałość jako coś innego niż ogólny duchowy wzrost. Jedną stałą w dojrzałości jest nowość będąca powtarzalnym wstępowaniem w nieznane:
Czego sobie i Wam życzę. Amen!